niedziela, 6 kwietnia 2014

Wszystko o filtrach przeciwsłonecznych

Każdy z nas z pewnością słyszał o promieniowaniu UV oraz konieczności ochrony swojej skóry przy użyciu odpowiednich filtrów. Ale czy na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, co nam grozi jeśli tego zaniechamy, oraz w jaki sposób powinniśmy dobierać filtry? Wielu z nas nie. Ale... czytaj dalej. Za chwilkę się dowiesz :) Zaczniemy od kilku zdań systematyki.

Promieniowanie słoneczne dzielimy na:

- podczerwone,
- widzialne,
- ultrafioletowe (tzw. UV).

Najsilniejsze działanie na ludzką skórę ma trzeci z wymienionych rodzajów. Promieniowanie ultrafioletowe (UV) dzielimy na:

1. UVA (promieniowanie długofalowe) - Promieniowanie to jest na stałym poziomie przez cały rok, niezależnie od pogody i pory roku. Przenika do warstwy podstawnej naskórka, znacznie głębiej aniżeli promieniowanie UVB. Promienie UVA nie powodują poparzeń, jednak w połączeniu z UVB natychmiastowo wywołują odczyn rumieniowy. Długoletnia ekspozycja na duże dawki promieniowania UVA może powodować zaćmę (tzw. zaćmę fotochemiczną), czyli zmętnienie soczewki. Nie dotyczy to promieniowania UV o innych częstotliwościach, pn. jest ono całkowicie pochłaniane przez rogówkę. UVA jest odpowiedzialne za niszczenie kolagenu w skórze, fotostarzenie, plamy pigmentacyjne jak również bardzo groźne zmian nowotworowe. 95-97% ultrafioletu który do nas dociera to właśnie promieniowanie UVA. 

2. UVB (promieniowanie średniofalowe) - Wnika w naskórek i skórę właściwą. Promieniowanie UVB w połączeniu z UVA odpowiada za fotostarzenie i nowotwory skóry, jednocześnie zaś promieniowanie to ma bardzo pożądany wpływ na organizm, ze względu na zdolność aktywizowania w ustroju wit. D3 dzięki czemu zapobiega np. powstawaniu krzywicy. W wyniku tego promieniowania powstaje opalenizna. 

3. UVC (promieniowanie krótkofalowe) - Ziemska atmosfera pochłania całkowicie UVC oraz część UVB w warstwie ozonowej. Nie mamy zatem kontaktu z promieniowaniem UVC. Całe szczęście, gdyż promieniowanie to powoduje uszkodzenia łańcuchów DNA, w wyniku czego dochodzi do mutacji a następnie do chorób nowotworowych. 

W kosmetyce stosowane są dwa rodzaje filtrów: chemiczne oraz fizyczne. Tak naprawdę tylko połączenie obu zapewnia skórze bezpieczeństwo.

1. Chemiczne (sztuczne) - pochłaniają energię niesioną przez promieniowanie słoneczne. Są to:
- avobenzon (chroni przed UVA),
- otokrylen (chroni przed UVB),
- trisiloxan drometrizolu i jego pochodne, spotykany pod handlowymi nazwami silatrisol (chroni przed UVA i UVB)

2.Fizyczne (naturalne) - odbijają promieniowanie słoneczne. Są nimi np.
- dwutlenek tytanu (TiO2),
- tlenek cynku

Związki te chronią przed UVB oraz przed częścią widma UVA.

Dopiero połączenie kilku filtrów w jednym kosmetyka (fizycznych i chemicznych) daje skórze odpowiednią ochronę przed promieniowaniem słonecznym.

Bardzo dobrze jeśli w kosmetyku znajdą się też inne środki promieniochronne takie jak:

- alolina  (aloes)
- wit.C i E
- oleje
- masło kakaowe
- katechiny
- flawonoidy
- umberiferon (rumianek)
- zielona herbata

Bardzo istotną rzeczą jest ilość używanego preparatu. Niestety ale kiedy ilość użytego preparatu jest zbyt mała to przy użyciu tzw. SPF 15 współczynnik ochrony spada z 15 do np. 7! Pamiętajmy aby nie żałować sobie kosmetyku.

Jak sprawdzić czy nasz kosmetyk zabezpiecza nas zarówno przed UVB jak i UVA? Oraz co znaczą te wszystkie skróty podawane na opakowaniach?

Przede wszystkim musimy sprawdzić czy nasz kosmetyk zawiera w składzie substancje wymienione przy filtrach chemicznych i fizycznych. Na opakowaniu powinna być umieszczona informacja, że kosmetyk chroni przed UVB i UVA. Kosmetyki o faktorze nawet powyżej 15 nie zawierające informacji o ochronie przed UVA nie zapewnią ochrony naszej skórze.

SPF (z ang. Sun Protective Factor) lub IP (z fr. Indie De Protection), to skrót oznaczający współczynnik  ochrony przed promieniowaniem słonecznym.

Co oznaczają cyferki przy SPF?

Jeśli bez filtra u danej osoby rumień występuje po 15 min, to po użyciu filtra z SPF np. 15 czas ten wydłuży się do 15 x 15 minut. Nakładanie kolejnych porcji kosmetyku nie wydłuża tego czasu, natomiast jest niezbędne do podtrzymania ochrony przez tak wyliczony czas. Na co dzień wystarczającym filtrem dla nas będzie SPF 15, natomiast kiedy mamy w planach  wakacje najlepszym rozwiązaniem jest SPF 50. Należy unikać opalania w godzinach od 12:00 do 15:00 kiedy kąt padania promieni słonecznych jest największy. Im większy kąt padania, tym większa ich intensywność i szkodliwość. Latem nie używajmy niższych filtrów niż nr 15 pn. niższe nie będą spełniały wystarczającej funkcji ochronnej.

SPF 2 - blokuje 50% promieniowania,
SPF 15 - blokuje 93,3%,
SPF 30 - blokuje 96,7%,
SPF 50 - blokuje 98%

SPF określa wyłącznie zdolność produktu do ochrony przed rumieniotwórczym promieniowaniem UVB. Natomiast zdolność do ochrony przed UVA jest określana przy pomocy IPD oraz PPD. Im wyższy tym większa ochrona przed promieniowaniem UVA. Niestety np. wskaźnik PPD 10 jednego producenta nie musi odpowiadać wskaźnikowi PPD 10 innego producenta.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz